AKTUÁLNE TÉMY : Euroval  |  Líbya  |  Pavol Demitra  |  Založenie firmy  |  Zdravotníctvo  |  Radičová  |  Fico
Projekt sk1.sk je pozastavený a hľadá investora.
V prípade Vášho záujmu o bližšie informácie nás kontaktujte.


Autá budúcnosti budeme potrebovať skôr ako sme si mysleli


Čerstvý škandál automobilky Volkswagen (VW) a zopár ďalších iba potvrdil, že ľudstvo bude potrebovať vozidlá budúcnosti oveľa skôr, ako sme si predstavovali.
Volkswagen sa koncom septembra dostal do problémov gigantických rozmerov po tom, ako priznal podvádzanie pri emisiách na svojich automobiloch v USA. Onedlho svoje priznanie rozšíril a prezradil, že emisný problém sa týka 11 miliónov vozidiel na celom svete.
Netreba hádam ani povedať, ako veľa si nemecká automobilka týmto zavarila. Dekády budovania reputácie vyleteli von oknom v priebehu okamžiku a firma musí navyše svoj problém ešte odčiniť, na čo si pripravila sedem biliónov dolárov. CEO firmy Martin Winterkorn bol nútený odstúpiť a jeho náhradníkom sa stal šéf Porsche, Matthias Muller.
Problémy s emisiami na dieselových motoroch
Škandál sa týka dieselom poháňaných vozidiel VW a Audi. Tieto „čisté“ motory mali byť údajne motory budúcnosti, avšak po odhalení pravdivých čísel sa dozaista jedná o motory minulosti – emisie nebezpečného oxidu dusnatého (NO) a dusičitého (NO2) sa v skutočnosti pohybovali až štyridsaťkrát vyššie nad povolenými normami Spojených štátov. Dieselové motory už nejaký čas tvoria na automobilovom trhu v USA z celkového podielu iba malú časť a dá sa predpokladať, že emisný škandál presunie tento trend aj do Európy, kde je podiel týchto motorov podstatne väčší. Na starom kontinente boli dieselové motory podozrievané už nejaký ten čas a vyzerá to tak, že im pomaly odzvonilo.
Automobilom minulosti pomaly odzvonilo
Zo škandálu sa však dá odvodiť aj niečo pozitívne. Ako je možné vidieť, súčasné automobily minulosti sú toxické, zle šoférované ľuďmi, vytvárajú dopravné zápchy, a väčšinu svojho času strávia nepoužité na parkovisku. Naproti tomu, autá budúcnosti sú priateľské k životnému prostrediu, riadené počítačmi, dostatočné chytré na to, aby sa vyhli dopravných zápcham, a neustále používané, pretože sú zdieľané a nie jednotlivo vlastnené.
Podvádzanie VW sa preto môže považovať za signál začiatku konca vozidiel minulosti a takisto poukázanie na to, ako to vôbec s testovaniami emisií funguje. Zatiaľ čo v Európe si testovania zabezpečujú samotné automobilky, v USA sa zase testy tretích strán obchádzajú rôznym nainštalovaným softvérom.

Tak či onak, centrálnym problémom je technológia – spaľovací motor totiž pochádza z čias, kedy na emisiách nikomu nezáležalo. Prvé automobily veselo znečisťovali prostredie po dlhé dekády, až kým smog v Los Angeles neprinútil tamojšie úrady so situáciou niečo urobiť. Lenže všetky riešenia sa ukázali byť iba dočasné.
Kedy sa teda objavia na normálnych cestách autonómne vozidlá od Googlu alebo iných firiem, na to si nedovolia tipovať ani stávkové kancelárie, avšak ľudstvo ich bude potrebovať skôr než sme si predpokladali. Zdieľané chytré a ekologické vozidlá by boli dôležitým míľnikom v snahe o dlhodobú ochranu životného prostredia.
Neobmedzený hosting od WebSupport.sk


Text:
Meno:  
Antispam:   ( napíšte sk1 )

Komentáre
  K správe nie sú žiadne komentáre, pridajte komentár ako prvý.

EID s.r.o., Grosslingova 17, 811 09 Bratislava, sk1[at]m5.sk, Tel.: + 421 2 5273 1124, Fax: +421 2 5273 1211. Inzercia na sk1.sk   
Publikovanie alebo ďalšie šírenie fotografií zo zdrojov TASR je bez predchádzajúceho písomného súhlasu TASR porušením autorského zákona. Všetky práva vyhradené © SK1.sk